Etiska riktlinjer för Vesiveks hemförsäljning
Vesiveks etiska riktlinjer för hemförsäljning definierar vårt sätt att agera i kundsituationer. Med hjälp av riktlinjerna vill vi säkerställa att vi alltid bemöter människor med respekt, lyhördhet och ärlighet – oavsett om det är hemma hos dem, i telefonsamtal eller i alla andra situationer. Samtidigt strävar vi efter att påverka utvecklingen av branschens allmänna tillvägagångssätt så att den följer kundernas intresse. Alla i Vesivek har fått en introduktion till de etiska principerna och har förbundit sig till att agera i enlighet med dem. Vi har också definierat hur vi ska agera om vi upptäcker brister i efterlevnaden av principerna.
Hur vi bemöter kunden
- I början av kundmötet presenterar vi oss själva, företaget vi representerar och dess produkt.
- Vi är inte påträngande eller aggressiva i vår försäljningsverksamhet, utan vi lyssnar på kunden och kundens önskemål.
- Vi erbjuder våra produkter och renoveringstjänster endast för problem som tydligt kräver lösningar. Vi dimensionerar vårt lösningsförslag efter kundens verkliga behov och ger tillräcklig information om alla möjliga alternativ som stöd för kundens beslutsfattande.
- Vår skyldighet är att informera kunden i enlighet med vår yrkeskunskap om kunden är på väg att vidta onödiga reparationsåtgärder.
- Vi utnyttjar aldrig kundens oerfarenhet, sjukdomar, ålder eller otillräckliga språkkunskaper.
- Vi tar alltid ansvar för de produkter och renoveringstjänster som säljs till våra kunder och ser till att entreprenaden utförs till slut i enlighet med avtalet, utan dröjsmål och med omsorg.


Hur vi agerar hemma hos kunden
- Vår försäljning, liksom monteringen, ska respektera kundens och hemmets integritet i sin verksamhet och när den rör sig på fältet.
- Vi vidtar inga försäljnings- eller inspektionsåtgärder eller rör oss i onödan i kundens hemområde utan kundens tydliga godkännande.
- När vi rör oss i kundens hemområde orsakar vi inga onödiga störningar och följer kundens önskemål.
- Vi iakttar tystnadsplikt när det gäller konfidentiell information om kunden eller kundens hem.
- Vi lämnar inte marknadsförings- eller annat material på kundens ytterdörr eller någon annan synlig plats i hemmets område utan kundens samtycke.
Vi är öppna och ärliga i all vår verksamhet
- Vi följer god affärssed i vår verksamhet och marknadsföring.
- Vi håller vad vi lovar varandra, våra kunder och andra intressentgrupper.
- Vi berättar transparent och öppet om vår verksamhet.
- För kunden presenterar vi alla aspekter som är relevanta för kundens beslutsfattande. Produkt- och prisinformation presenteras på ett tydligt och begripligt sätt.
- En person som representerar Vesivek delar endast sådan information och produktinformation som stämmer överens med företagets linje.
