Turvallista ja nopeaa laatutyötä katoilla ja sorateillä

kattoremontti
Asko Kujala ja Jukka Virtanen , Ylistaro

Asko Kujala ja Jukka Virtanen ovat ajaneet yhdessä rallia jo vuosituhannen alusta lähtien. Nyt miehiä yhdistävät myös upouudet Vesivek-katot, jotka hankittiin molempien kotitaloihin sattumalta lähes yhtä aikaa.

”Vuodesta 2001 vuoteen 2007 ajeltiin Jukan kanssa enemmän tosissaan”, kertoo Asko Kujala. Hän on toiminut myös muiden kuljettajien kartturina.

Jukka Virtaselle ralli on aina ollut etupäässä harrastus. ”Ajelen silloin kun huvittaa”, hän kertoo. ”Sen verran pitää ajaa, että tietää, mistä isommat pojat puhuu. Asko harrastaa hommaa enemmänkin.”

Viime helmikuussa kaksikko palasi kuitenkin samaan autoon Ähtärin Historic-sarjan ralliin, ja kesällä edessä on lisää kilpailuja.

Katot sattumalta yhtä aikaa

Vaikka miehillä on pitkä yhteinen historia, kattoremontit hankittiin Vesivekiltä toisen remonttiaikeista autuaan tietämättöminä.

”Vesivekin kattoasiantuntija Tomi Pitkäkangas kävi minun tykönäni ja meni sitten Jukan luo tietämättä, että me tunnemme toisemme”, Kujala muistelee. ”Jukka taisi myöhemmin saada tietoonsa, että minäkin olin tehnyt kattokaupat, mutta itse kuulin vasta jälkeenpäin, että Jukallekin tulee uusi katto.”

Virtanen oli pohtinut kattoremonttia jo pidempään. Lopulta Pitkäkankaan onnekkaasti ajoitettu visiitti tuuppasi projektin käyntiin.

”Minulla oli tiedossa jo, mitä projekti suurin piirtein kustantaa. Tomi tuli kyselemään juuri sellaisella hetkellä, kun töissä oli hiljaisempaa ja satuin olemaan arkipäivänä kotona”, Virtanen kertoo. ”Vesivek teki naapuritalon katon pari vuotta sitten, ja siitä näki, että homma hoituu. Siksi päätös oli helppo, kun hintakin oli kohdallaan.”

Rallissa ja kattoprojekteissa rutiini ratkaisee

Molemmat remontit etenivät laadukkaasti. Ensin tehtiin kuntokartoitus, jonka tulosten pohjalta päätettiin remontin toimenpiteistä.

”Pari viikkoa sopimuksen lukkoon lyömisen jälkeen saapuivat telineet, ja sitten tulivat tekijät”, Kujala kertaa. ”Päivässä he purkivat vanhan katon pois ja samana päivänä laittoivat vielä uudenkin katon paikalleen. Seuraavana päivänä tuli uusi porukka, joka asensi uudet rännit ja kattoturvatuotteet. Sitten purettiin telineet, ja homma oli valmis.”

Myös Virtanen oli tyytyväinen Vesivekin tehokkuuteen. Aikataulussa pysyttiin, vaikka poikkeuksellisen runsasluminen talvi aiheuttikin hieman lisähommia.

”Kattoa kolailtiin tyhjäksi useampaankin otteeseen”, Virtanen muistelee. ”Ensin asennettiin telineet, mutta lunta tuli sen verran paljon, että kun seuraavaksi piti alkaa purkaa vanhaa varttikatetta, katto piti kolata uudestaan.”

Myös Kujala kiittelee Vesivekin turvallista työtapaa.

”Selkeästi näki, että turvallisuudesta huolehdittiin. Telineet kiersivät koko talon ja kaikilla oli kypärät päässä. Kun kiinnostuneet ohikulkijat tulivat kurkistelemaan, heidät ohjattiin sivummalle, sillä heillä ei ollut asianmukaisia turvaliivejä tai kypäriä”, Kujala kertoo.

Vesivek teki naapuritalon katon pari vuotta sitten, ja siitä näki, että homma hoituu. Siksi päätös oli helppo, kun hintakin oli kohdallaan!

Hänen mukaansa kattotiimin tehokkaasta ja sujuvasta työskentelystä on löydettävissä yhtäläisyyksiä myös ralliin: ”Autoilussakin kuljettajalla, kartanlukijalla ja huoltomiehillä on kaikilla omat roolinsa. Mitä kauemmin tiimi on kasassa, sitä paremmin rutiinit toimivat. Kun siinä vierellä on tuttu kumppani, jonka osaamiseen voi luottaa, niin toiminta on paljon helpompaa.”

Rallista seuraavaan ilman remonttia

Kaksikko ei ole vielä ehtinyt tarkastaa toistensa uusia kattoja, mutta seuraava ralli odottelee jo nurkan takana.

”Kesällä mennään seuraavaan Historic Rallyn osakilpailuun Korpilahdelle”, Virtanen kertoo.

”Pakkohan se on käydä yhdessä ajamassa, kun viimeksi auto jäi ehjäksi”, Kujala naurahtaa. ”Se nostaa aina motivaatiota osallistua myös seuraavaan ralliin, kun edessä ei ole valtavaa remonttia.”