Katon kuntoraportti paljastaa mahdolliset ongelmakohdat

kattoremontti
Maria Salo , Nakkila

Vaikka omakotitalon omistaja onkin yleensä ajan tasalla kattonsa kunnosta, se saattaa silti yllättää tarkankin asujan. Vesivekin maksuton ja kattava kuntokartoitus on vaivaton tapa selvittää, missä mennään. Uuden katon tyytyväinen omistaja Maria Salo sanoo sen konkretisoineen tilanteen ja vauhdittaneen päätöksentekoa kattoremontin suhteen.

Kun Maria Salo ja hänen miehensä ostivat talonsa Nakkilasta vuonna 2014, jo siinä vaiheessa oli selvää, että alkuperäinen, lähemmäs 50 vuotta vanha katto tulisi uusia pikimmiten. Melko pian Salo kilpailuttikin alan yrityksiä ja pienyrittäjiä, mutta sillä kertaa harkinta ei vielä johtanut pidemmälle. Asiat alkoivat edetä vasta muutama vuosi myöhemmin, kun Vesivekin myyntiedustaja Ismo Paananen tuli oven taakse tarjoamaan ilmaista kuntokartoituksen mahdollisuutta. Vesivek oli yrityksenä Salolle entuudestaan tuttu, sillä hän oli kuullut siitä muutamalta tutultaan.

Salo kertoo kilpailuttaneensa alan toimijat toistamiseen ennen ostopäätöksen tekoa. Lopulliseen ratkaisuun hankkia remontti juuri Vesivekiltä vaikutti hänen mukaansa paitsi hyvä asiakaspalvelu myös seikkaperäinen katon kuntokartoitus. – Se oli todella aiheellinen, koska sen avulla katon kunto konkretisoitui aivan eri tavalla, Salo kehuu.

Vaikka Maria Salolla olikin mielestään selkeä käsitys kattonsa kunnosta, vasta kuntokartoituksen jälkeen laadittavasta 10–15-sivuisesta kuvallisesta raportista hänelle selvisi, mikä kattorakenteiden tilanne oli ja mitä pitäisi tehdä. Se vauhditti oleellisesti päätöksen tekoa.

– Vaikka olimme itsekin käyneet katolla tutkimassa tilannetta, vasta raportin nähtyä tajusimme, miten paljon siellä olikaan nauloja pystyssä. Toisaalta kuntokartoituksessa voidaan myös todeta, että kaikki on katolla kunnossa ja remontti on ajankohtainen vasta 5–10 vuoden päästä.

Ammattilainen huomaa pulmat

Yrittäjänä ja myyntityössä toimiva Maria Salo osaa arvostaa hyvää asiakaspalvelua. Hän sanookin, että Vesivekin edustajan tapa lähestyä asiakasta palveluasenne edellä teki häneen vaikutuksen. – Ismo Paananen ei tullut sillä asenteella, että hän myy meille jotain, vaan kysyi asiallisesti, sopisiko tulla tekemään kuntoarviota.

Tuputtava asenne olisikin saanut Salon käännyttämään miehen pois oveltaan lopullisesti. Nyt kuitenkin päästiin sopimukseen kuntoarvion tekemisestä, ja ajankohta lyötiin lukkoon. Varsinaiseen kartoitukseen Salo ja hänen miehensä eivät työkiireidensä vuoksi ehtineet, mutta se ei heidän mielestään haitannut.

Raportti oli niin perusteellinen, ettei katon kunnosta jäänyt mitään epäselväksi.

Salo sanoo myös, että ammattilainen osasi kiinnittää huomion aivan eri tavalla ongelmakohtiin kuin mitä he olivat itse havainneet. Kartoituksen jälkeen tehtyä raporttia käytiin tarkasti ja kattavasti yhdessä läpi. – Siinä käytiin läpi naulojen ja ruuvien kunto, tarkastettiin piipun pellitykset, yläpohjan ruoteet ja kattotuolien kunto. Lisäksi saumakohdat ja läpiviennit oli kuvattu tarkasti, Salo luettelee Paanasen kanssa keittiön pöydän ääressä käytyä keskustelua ja muistelee aikaa kuluneen kaikkiaan tunnista puoleentoista.

Omakotilehti 20210510 Nakkila
Vesivekin edustaja Ismo Paananen kuvaamassa kattoa kuntoraporttia varten

Kuntoraportti ei velvoita mihinkään

Kuntoraporttiin rauhassa tutustuttuaan asiakas saa päättää, pyytääkö hän remontista tarjousta. Ismo Paananen korostaa, ettei kuntoraportti velvoita asiakasta vielä mihinkään.

– Kun sitä käydään yhdessä läpi, siinä vaiheessa voi halutessaan pyytää meiltä tarjouksen. Tarjouksen saatuaan asiakas päättää, tilaako hän työn.

Maria Salo korostaa, ettei hänelle tullut missään vaiheessa tunnetta, että hänellä olisi velvollisuus ostaa mitään, vaan kaikki sujui hänen mielestään helposti ja jouhevasti.
– Lopulta kyse oli sitten enää hinnasta, ja siitäkin päästiin hienosti yhteisymmärrykseen, hän kiittelee.

Omakotilehti 20210510 Nakkila
Vesivekin edustaja Ismo Paananen käy kuntoraporttia läpi Maria Salon kanssa.

Tilauksen jälkeen pyörät pyörähtivät nopeasti käyntiin ja sovittiin ajankohta remontille. Vesivekin periaatteena on, että työt hoidetaan ripeästi ja mahdollisimman vähän vaivaa asukkaalle aiheuttaen. – Pienen lapsen äitinä arvostan juuri vaivattomuutta ja nopeutta. Minulle oli tärkeää tietää, ettemme ole kauan ilman uutta kattoa.

Kattoremontit tehdään myös aina turvallisesti telineiltä ja nostureita apuna käyttäen, jotta minimoidaan tapaturmat. Kun kaikki on valmista, huolehditaan vielä loppusiivouksesta.
– Homman päätteeksi miehet kävivät pihan läpi magneettiharavalla keräten ruuvit pois. Sitten he vielä tarjoutuivat joko täyttämään nosturiauton aiheuttamat kuopat itse tai antamaan multasäkin meille, Salo kertaa ja sanoo arvostavansa tämänkaltaista huolenpitoa todella paljon.

Asiakassuhde ei kuitenkaan pääty vielä tähänkään, vaan myyjä käy katon valmistumisen jälkeen vielä katsomassa, että kaikki on kunnossa ja asiakas tyytyväinen kattoonsa.
Asiakkaista huolehtiminen ennen ja jälkeen kattoremontin on Vesivekin tärkeimpiä johtoajatuksia.