Espoon Hyljelahti on rauhallinen asuinalue Espoonlahdessa, aivan meren tuntumassa. Hyljelahti 3:ssa sijaitsee kuudesta rakennuksesta muodostuva As Oy Ourinportti. Vuonna 1990 valmistunut taloyhtiö kärsi joka keväisistä kattovuodoista, kunnes viimein kesällä 2013 ylimääräisessä yhtiökokouksessa päätettiin, että on aika tehdä asialle jotain.
Ourinportin taloyhtiön rakennuksista neljä on asuinrakennuksia ja kaksi varastorakennuksia. Keväiset kattovuodot aiheuttivat vuosittain 2000–5000 euron vahingot, joita yritettiin paikata kehnosti saatavilla olevilla tiileillä, kun omat varastot hupeni. Korjauksina tehtiin myös yläpohjaan aluskatteen korjauksia ja uusittiin märkiä villoja. Oli kuitenkin selvää, että isompi kattoremontti on edessä.
– Katot oli rakennettu ajalle tyypillisesti. Enää ei vastaavia tiiliä valittaisi näin loivalle katolle, mutta tuolloin se oli sallittua. Tiilet alkoivat viime vuosina vuotaa kiinnityskohdista ja puiset kattosillat kärsivät kosteudesta. Vaikka katossa olikin jokseenkin poikkeuksellisesti huomioitu aluskate, ei se onnistunut pelastamaan tilannetta, isännöinnistä vastaavan Isännöintiverkko Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Matti Räty taustoittaa.
Asiantuntija-apu sallittu
Kevätsesongeista oli tullut Ourinportissa ikävää aikaa. Yläkerran asuntoihin ja terasseille vuoti vettä. Yläpohjassa havaittiin kosteusvaurioita. Asukkaille tämä tarkoitti sekä asumismukavuuden kärsimistä että entistä korkeampia hoitovastikkeita.
Toki ongelmat koskettivat eri tavoin eri asukkaita ja remonttiin lähteminen vaati yhteistä tahtotilaa.
Räty sanoo, että tämänkaltaisissa tilanteissa isännöitsijältä vaaditaan sekä neuvottelutaitoja että hyviä verkostoja parhaan vaihtoehdon löytämiseksi. Tekijätarjokkaiden referenssien on Rädyn mielestä syytä painaa vaakakupissa enemmän kuin pelkkä hinta.
– Itselläni hinta tulee sijalla ”16”. Ymmärrettävästi taloyhtiössä kukin haluaa pitää huolta omasta kukkarostaan ja samalla pitäisi tehdä yhteisiä päätöksiä. Jos naapurilla katto vuotaa, mutta minulla ei, miksi haluaisin laittaa rahojani kattoremonttiin? Isännöitsijän on tuotava kokonaiskuva ja argumentit siitä, mikä valinta palvelee parhaiten yhteistä etua.
Päätöksen tueksi teetettiin kuntokartoitus, joka todisti, että vanha katto oli tullut tiensä päähän.
– Palkkasimme tämän jälkeen konsultin hoitamaan suunnittelun, käymään läpi asiakirjat ja tekemään kaikki osatekijät huomioivan tarjouspyyntödokumentin. Taustamateriaalia kertyi pari senttimetriä paksu nippu.
Räty painottaa ulkopuolisen konsultin käytön olevan turvallisuustekijä: sillä turvataan sekä isännöitsijän että taloyhtiön hallituksen toimintaa.
– Harva meistä on kattoremonttien asiantuntija, jolloin laadukkaan selvityksen tekemiseen ei omasta takaa ole edellytyksiä ja resursseja. Vuonna 2010 voimaan astunut laki linjaa lisäksi, että niin taloyhtiön hallituksella kuin myös isännöitsijällä on laaja vastuu liittyen remontteihin ja korjaustöihin. Mikäli omakorjaus on tehty huolimattomasti ja aiheuttanut vahinkoa yhtiölle, on hallitus ja isännöitsijä osaltaan korvausvastuussa.
Ei epätoivottuja lisälaskutusrivejä
Konsulttiyrityksen laatiman tarjouspyynnön perusteella otettiin tarjoukset noin 10 tekijältä. Osa oli konsulttiyrityksen määrittämiä, Räty lisäsi listaan oman verkostonsa nimiä (muun muassa toisesta yhteydestä tutuksi tulleen Vesivekin) ja pari ehdotusta saatiin hallitukselta.
– Suosituksena on ottaa tarjoukset vähintään kolmelta yritykseltä, mutta pistimme tarjouspyynnön laajemmalle kentälle, jotta korjaustyö saatiin kalenteroitua halutusti syksylle. Tässä kohtaa karsiutui jo osa tekijöistä, sillä osa olisi pystynyt ottamaan työn vasta seuraavana vuonna; osa olisi halunnut aloittaa seuraavana päivänä. Jälkimmäiset olivat selkeästi riskiyrityksiä, joilla ei ollut kokemus, suositukset tai taloudellinen asema kunnossa.
Millä avuilla Vesivek lopulta voitti Espoon kattoremontin tehtäväkseen?
– Heillä on hyvä organisaatio, ällistyttävän tehokas konsepti, jossa kukin tekijä tietää tarkalleen vastuualueensa, hyvät referenssit ja selkeä tarjouksen paketointi. Pienistä lisähommista ei laskuteta erikseen, mikä on alalla poikkeuksellista. Liian usein alkaa lisälaskutusmittari lyödä heti, kun kohteeseen päästään. Vesivek hoiti pienet lisätyöt reilusti samaan, ennalta sovittuun hintaan ja ennen kaikkea aikataulutus piti minuutilleen, Räty kiittelee.
Sillä siisti
Kattoremontti toteutettiin marraskuussa 2013. Taloihin valittiin vanhan tiilikatteen sävyinen punainen Vesivekin Teräs-Tapio. Kattoturvatuotteet saatiin vaihdettua kaikki linjakkaasti katteen väreisiksi ja läpivienteihin liittyvät elementit valittiin sopimaan punaisen katon sävyihin. Muutoin noudatettiin valkoista väriä kouruissa ja ränneissä sekä tikkaissa.
Taloyhtiön kaikki katot saatiin remontoitua kolmessa viikossa. Kun Räty viimeisenä urakkapäivänä kurvasi taloyhtiön pihaan, olivat Vesivekin miehet viimeistelemässä pihaa keräämällä viimeisetkin naulat ja mutterit matkaansa.
Räty kiittelee erikseen työnjohtoa, josta kohteessa vastasi Juha Hyväri. Kommunikointi oli urakoitsijan puolelta omatoimista, aktiivista ja tehokasta koko remontin ajan ja tilaajan toiveisiin vastattiin välittömästi. Lisäkiitosta kerää työnjälki.
– Normaalisti olisi tässä vaiheessa, vielä puolen vuoden jälkeenkin, takapihalla peltikasa odottamassa poisviemistä. Vesivek hoiti sen sijaan kaiken ylimääräisen välittömästi pois. Pihojen siisteydestä ja turvallisuudesta saimme paljon positiivista palautetta myös asukkailta, joista suuri osa edustaa lapsiperheitä.
Sana Vesivekistä on jo kiirinyt läpi Espoonlahden. Seudulla on pistetty merkille Ourinportin onnistunut remontti ja Rädyn puhelin on soinut suositusten merkeissä.